• Persoonlijk contact
  • Verzenden of Ophalen in onze fysieke winkel
  • Maatwerk in creaties en reparaties

9.5Out of 228 Reviews

Wij maken gebruik van cookies. Indien u verder gaat op onze website, gaat u daarmee akkoord.

Wij maken gebruik van cookies. Indien u verder gaat op onze website, gaat u daarmee akkoord.

Aike - 18 / Dec / 2019

Einde Trollbeads Dealerschap 2020; terugblik op mooie jaren en verloren vertrouwen

Na 15 jaar komt er een einde aan het Trollbeads tijdperk bij Goldberg Juweliers. Een terugblik op gouden jaren en op verloren vertrouwen

Einde Trollbeads Dealerschap 2020; terugblik op mooie jaren en verloren vertrouwen
Blog

De gouden Trollbeads jaren

Met dubbele gevoelens kijken wij bij Goldberg Juweliers terug op 15 jaar Trollbeads dealerschap. Wat in 2005 met vol enthousiasme begon als iets moois, eindigt na 15 jaar als een verlossende scheiding. Hoewel je het een “kralensysteem” zou kunnen noemen, deed je Trollbeads daarmee tekort. Mooi- tot prachtig afwerkte kralen en bedels, een ruime doch overzichtelijke collectie, toegankelijk mede door betaalbare opties, een persoonlijk en haast sprookjesachtig imago en als juwelier/dealer prettig persoonlijk contact met de leverancier.
Niet alle Trollbeads sieraden verkochten even goed, maar wat de “casual klant” niet kocht en uit de collectie verdween, werd opgekocht door de verzamelaar, waardoor Trollbeads een ongekend “waardevast” imago had, zeker in die eerste jaren.
Helaas begonnen na een jaar of 5 de gevolgen van de kredietcrisis van 2008 door te sijpelen in de verkoopcijfers van de meeste juweliers. Ook de Trollbeads verkopen werden hierdoor getroffen. De piek van de eerste jaren zou nooit meer terugkeren, althans, in elk geval niet voor ons als dealer.

De dealer van “partner” naar “grootste klant”. Herbal Life?...

Sinds de daling van de verkopen van Trollbeads na de kredietkrisis, merkten wij als dealer op, dat de leverancier van Trollbeads in Nederland, D-sign Denemarken, een andere lijn ging volgen dan wij hadden gehoopt.
Er werd een nieuw dealer-gradatie systeem geintroduceerd: Zo kwam er een onderscheid tussen -reguliere Trollbeads dealers, -Premium Trollbeads Dealers en –Premium Plus Trollbeads Dealers. Aan de verschillende gradaties kleefden zowel bonussen als verplichtingen.
Een Premium Plus Dealer zou op de Trollbeads Site sneller te vinden zijn voor klanten dan andere dealers, zou een paar % korting krijgen op aankopen, maar moest wel de volledige actuele Trollbeads collectie (minus goud) afnemen, 2x per jaar een event organiseren, jaarlijks online een Trollbeads kennis cursus volgen, een Trollbeads etalage hebben en een officieel Trollbeads meubel afnemen. Voor een reguliere dealer golden die verplichtingen niet en een Premium Dealer zat daar als het ware tussenin.
Hoewel ik zelf nooit zo’n systeem had ingevoerd, heb ik begrip voor de redenering.
En als juwelier die toch al alle Trollbeads op voorraad had, inclusief alle gouden Trollbeads en zelfs het gouden Trollbeads alfabet, kozen wij er voor om Premium Plus Dealer te worden.
Wat we in de periode daarop echter merkten, was dat ondanks de teruggelopen verkopen, Trollbeads juist steeds vaker collecties leek uit te brengen. Dit maakte dat wij als dealer alleen maar meer van de leverancier moesten inkopen, terwijl ook zij daar wisten dat verkopen in de winkel juist terugliepen. Het Herbal-Life gevoel borrelde op....
Na hierover meerdere keren tevergeefs gesproken te hebben met de leverancier, besloten we de leverancier uiteindelijk te kennen te geven te willen stoppen als Premium Plus Dealer en door te gaan als reguliere Trollbeads Dealer. Wij wilden onze bestaande klanten kunnen blijven helpen, zonder gedwongen te worden meer in te kopen dan we verkochten.
Het feit dat we als Premium Plus dealer al van de Site van Trollbeads waren gewist, nog voordat we ook maar enige reactie van D-sign hadden ontvangen van ons voornemen, vond ik persoonlijk tekenend voor de negatieve verandering van de verstandhouding tussen de Trollbeads leverancier en ons als dealer. Het persoonlijke was voor mij weg en het vertrouwen is nooit meer hetzelfde geweest.

Mijn Trollbeads Sprookje in duigen.

Het is aannemelijk dat door dit gebrek in vertouwen, meer kleine dingen ons begonnen op te vallen waar wij als dealer niet vrolijk van werden.
Zo is de leverancier zelf begonnen met het online dumpen van oude niet verkochte Trollbeads voorraad. Dit dwingt dealers die tegen volle prijs hebben ingekocht in feite om getroffen kralen soms met verlies te verkopen. Want een klant gaat echt geen €75,- betalen in de winkel voor een kraal die online bij “Trollbeads zelf” slechts €40,- kost. Bovendien heeft deze handelswijze een negatieve invloed op het voorheen “waardevaste” karakter van Trollbeads voor verzamelaars. En dat terwijl je als Dealer nooit zomaar openlijk korting mocht geven om de waarde van Trollbeads niet te ondermijnen. Goed voorbeeld doet goed volgen?...
Ook de introductie van een paar Euro “boete” voor kleine orders en de introductie van nieuwe algemene voorwaarden met daarin een minimale jaarlijkse ordergrootte van €3500,- exclusief BTW, zijn voor ons een teken dat D-sign en Trollbeads de kleine Dealers liever kwijt dan rijk is.
Bij de naam Trollbeads dacht ik vroeger aan kralen die in een klein sprookjesachtig huisje in een Scandinavisch bos werden gemaakt in harmonie met de natuur. Ik wist dat dit natuurlijk niet echt zo ging, maar dit was het imago dat Trollbeads had. Knus, persoonlijk... Maar bedrijfsvoering die gericht is op samenwerking met grote spelers en de kleintjes liever pest, heeft dat sprookje voor mij aan diggelen geslagen.

Elk zijn eigen weg

We hebben mooie jaren gehad waarnaar we met plezier kunnen terugkijken en we hebben mindere jaren gehad waar we weer van hebben kunnen leren. Ongeacht mijn mening over hun bedrijfsvoering hoop ik toch dat Trollbeads en D-sign ook nog vele jaren zullen blijven bestaan, voornamelijk omdat er goede mensen werken met de beste bedoelingen.
En ik kan me voorstellen dat het bovendien niet altijd even prettig zal zijn geweest voor vertegenwoordigers/account managers om een boodschap te moeten komen brengen waarvan ze kunnen weten dat die (bij ons) niet goed in de aarde zal vallen. Petje af.
Enfin, wij wensen alle betrokkenen het beste voor de toekomst, maar onze samenwerking met Trollbeads is vanaf 1 januari 2020 echt voorbij. Wees er dus snel bij om te profiteren van opruimingskorting op onze Trollbeads voorraad in Eindhoven!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Artikel Goldberg Juweliers in Eindhoven Business
    23 / Jan / 2020

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Artikel Goldberg Juweliers in Eindhoven Business

  • Einde Trollbeads Dealerschap 2020; terugblik op mooie jaren en verloren vertrouwen
    18 / Dec / 2019

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Einde Trollbeads Dealerschap 2020; terugblik op mooie jaren en verloren vertrouwen

  • Architectuur en sieraden ontwerpen komen samen  in onze etalage
    15 / Mar / 2019

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Architectuur en sieraden ontwerpen komen samen in onze etalage

  • Goldberg Juwelier in steenrijk straatarm te zien
    03 / Oct / 2018

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Goldberg Juwelier in steenrijk straatarm te zien

  • Taxatiewaarde bij verkoop? Waarom zoveel lager?
    05 / Apr / 2018

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Taxatiewaarde bij verkoop? Waarom zoveel lager?

  • Online museum?
    10 / Oct / 2017

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Online museum?

  • Onze nieuwe webshop
    10 / Mar / 2016

    Aike - 18 / Dec / 2019

    Onze nieuwe webshop

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Juweliers Goldberg 4,9 / 5 - 60 Reviews @ Google Reviews