Persoonlijk blijven in een tijd van internet?

De introductie van het internet en de economische terugval enkele jaren terug hebben het landschap voor juweliers flink veranderd. Dat is natuurlijk iets waar ook wij mee te maken hebben. Voor wie het interessant vind; hier een kijkje in hoe wij daarmee om proberen te gaan.

Tijden veranderen...

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de detailhandel. De "vette jaren" van de jaren '90 liggen inmiddels al ver achter ons. Die tijd waarin veel mensen een juwelier binnenstapten en niet nadachten over de prijs die ze betaalden voor een bepaald sieraad. De status van de juwelier waar gekocht werd was voldoende om de prijs te rechtvaardigen. Met de introductie van het internet als middel om snel informatie over bijvoorbeeld prijzen te delen en vergelijken enerzijds en economische terugval anderzijds, is aan die mentaliteit grotendeels een einde gekomen. De klant is kritischer geworden, en terecht!

 

Hoe gaan wij als juwelier daarmee om?

Nu kun je als ondernemer/juwelier daarvan balen en terugdenken aan andere tijden, maar je kunt ook luisteren naar waarom een klant tevreden of ontevreden is en zo zoeken naar een manier waarop jouw kracht naar voren komt om met die focus mee te gaan met de tijd. 

Wij hebben daarom gekozen om onze traditionele fysieke etalage te verlengen met deze sieraden webshop. Zo kunnen meer mensen over de hele wereld zien wat voor bijzondere antieke en vintage sieraden wij wel niet hebben. Want hoe wil je gevonden worden als je niet bent waar mensen zoeken?
Maar hoewel we met onze webshop proberen met de tijd mee te gaan, blijft onze webshop slechts een deel van ons juweliersbedrijf. We hebben nog steeds een fysieke winkel waar wij klanten kunnen helpen. Wij kiezen ervoor om als juwelier die twee werelden met elkaar te verenigen. De bereikbaarheid van een webshop & het persoonlijke en knusse van een fysieke winkel. Zeker aangezien sieraden vaak kostbare en uiterst persoonlijke objecten zijn, die de meeste mensen willen zien, voelen en passen. En die mogelijkheid moet er zijn voor alle klanten, of ze nu een zilveren ring van €20,- willen kopen, een gouden collier van €2000,-, of gewoon wat uitleg willen hebben. Iedereen moet zich bij ons welkom voelen, dat is in onze ogen een belangrijk onderdeel van toegankelijkheid.

 

Hoe erg we ook ons best doen om bijvoorbeeld E-mails zo snel en volledig mogelijk te beantwoorden; hier in de winkel kunnen we sneller en beter inschattingen maken en uitleg geven. Een E-mail kan met de beste bedoelingen worden geschreven maar kan toch gemakkelijk anders worden geïnterpreteerd aangezien woorden slechts een deel zijn van de totale communicatie. 

Een andere belangrijke reden waarom wij graag mensen in onze fysieke winkel in Eindhoven zien, is omdat wij genieten van persoonlijk contact. Een gesprek kan soms veel waardevoller zijn dan een aankoop. Wellicht klinkt dat als ondernemer gek, maar zoals de webshop maar een deel van ons bedrijf is, is het voeren van een bedrijf slechts een deel van ons leven.

 

  

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden